1
ԺՈՂՈՎԱԾՈՅ
Թոխաթ ՌՁԱ-ՌՁԲ-1632-1633
ԳՐԻՉ՝
Սահակ երէց (1ա-103բ)։
ԹԵՐԹ՝
123. չգրուած՝ 50բ, 52ա, 83բ, 97բ, 104աբ, 105բ-7ա, 122բ-3բ։ ՊՐԱԿ՝ Ա-Ժx12 (Ա 11, Ժ
13) + 1x3։ ՆԻՒԹ՝ թուղթ (տարբեր՝ 121-3)։ ՄԵԾՈՒԹԻՒՆ՝ 20,5x15։ ԳՐՈՒԹԻՒՆ՝ միասիւն։ ԳԻՐ՝
բոլորգիր (նմուշ՝ 7ա)։ Խազագրուած՝ 73բ, 95բ-6բ։ Յաւելագրութիւնները՝ նօտրգիր)։ ՏՈՂ՝
25 (յաւելագրութիւնները՝ խառն)։ ԿԱԶՄ՝ ճնշագծերով շագանակագոյն կաշի՝ դռնակով, միջուկը՝
տախտակ, աստառը՝ զարդահիւս դեղին մետաքս։ ՊԱՀՊԱՆԱԿ՝ 1+1, դեղնաւուն թուղթ (Ի դ.)։
ՄԱՆՐԱՆԿԱՐՉՈՒԹԻՒՆ
– Զարդագիր՝ հանգուցագիր (73-ից յետոյ)։
Ճակատազարդերի տեղերը բաց՝ 73բ, 89բ,
95բ-6բ)։ Գոյներ՝ կարմիր, կապոյտ։
ՊԱՏԱՌԻԿ-ՊԱՀՊԱՆԱԿ
– Աւետարան Յովհաննու։ Թ-Ժ դդ.։ 2(Ա-Բ)+2(Գ-Դ), ստացուած 2 թերթերի ընդլայնակի ծալումից.
եզրահատուած։ Մագաղաթ, երկսիւն, բոլորագիծ երկաթագիր (նմուշ՝ Բա)։ Կարդալ՝ Դա, Գբ,
Դբ, Գա, Բա, Աբ, Բբ, Աա «ոչ եկաց, զի ոչ գ[ոյ ճշմ]արտութիւն... կոյր էի և արդ տեսանեմ։
Դարձեալ աս[են]» (Ը, 44-Թ, 26)։
ՎԻՃԱԿ՝
բաւարար. տեղ-տեղ խոնաւութեան հետքեր, եզրահատուած, մի շարք թերթեր վերանորոգուած։
Պահպանակները թրջուած։
ԲՈՎԱՆԴԱԿՈՒԹԻՒՆ
Ա.
1ա–73բ [Ադամգիրք «... ասացեալ ի տէր Առաքելի
Սիւնեաց...»– Ն]ախքան զեղեալքս ամենեքեան,
/Երրորդութիւն անեղական...
Տե՛ս
ձեռ. № 83, 2ա-138ա. Չիք՝ ընդհանուր խորագիր
(2ա) և ցանկ (2աբ)։ § 1/1ա-49բ (չիք՝ Նախերգան,
ցանկ, հատորի և § ա-ի խորագրերը։ Յիշատակարան՝
49աբ, նման տպ. 1907-ին)։ 2/49բ-63ա (խորագիրը
նման տպագրին և «ունի տունս ՅԻ»։ § ա-ն
թերի՝ սկ. «Զի դասք վերին զաւրացն...», չիք § բ, բացի խորագրից, տեղը բաց։ Յիշատակարան՝ 62բ-3ա)։ 3/63ա-73ա («տունս ՄԻ» փխ
«ՄՀ»։ Չիք § ա-ի խորագիրը, տեղը բաց։ Յիշատակարան՝
73ա)։ Տնաքանակը, գրեթէ բոլոր գլուխներում, պակաս. համապատասխան նշումներ՝ 8ա, 11բ,
15ա և այլուր։
Բ.
73բ–100ա [Բանաստեղծութիւնք Առաքելի Սիւնեցւոյ]
Տե՛ս
ձեռ. № 83, 138բ-229ա։ Այստեղ առկայ են նոյն
շարքից 15-ը՝ խառն դասաւորութեամբ. §1/95բ-6բ։
§ 2. ա/85բ-7բ։ բ/87բ-9բ։ գ/78բ-80ա։ դ/80ա-2բ։ ե/82բ-3ա։ զ/89բ-91բ։ է/91բ-3ա։ ը/96բ-7ա։թ/98ա-100ա։ ժ-ժբ/չիք։ ժգ/93բ-5բ։ ժդ/84ա-5բ։ ժե/73բ-5ա։ ժզ/75ա-7ա։ ժէ/77ա-8բ (§2. ե.
է-ը վերջից թերի. լրացման համար տեղ է թողնուած)։
§ 3. ա-ե/չիք։
Գ.
100ա-3բ Ի հրահանգ համբակէ ջահասանեանն/Լերինն
երգ ինչ սատառ ընձեռեալ բարիւքն հայկական,/Որո կացեալ տաղիւքըն հոմեարական, /Ոգեալ
ոճիւ և բարառնական, /Կոչեալ զմասունս հնազանդական (ծայրակապ՝ «Ա–Ք, Կարապետէ» – Ամենայնի սկիզբն ես եմ, /Դու[ք] լուարուք, զոր
ինչ ասեմ...
Դ.
[Յաւելագրութիւնք՝ ԺԷ դ.]
ա.
105ա [Հատուած տաղի, Ծայրակապ՝ «...Ստեփանոս
Գոյներե»] – Միշտ եղէ ես սնավաստակ, /Զէտ խելագար յիմար մշակ.../Ստեփանոս, տարտամ ի գործս
սրբութեան, /Գոյներիցու որդի դաժան...
բ.
107բ Այլ բանք և պատմութիւն բառից իմաստնոց
և բանից նոցին, զոր առեալ է ի պարսից գրոց և թարգմանի [ի] հայս բառ կամօքն Աստուծոյ
– Այս, որ է թէ՝ հալ, որ է ներկայ, որ աշխարհաբար՝
հիմայ ասէ...
գ.
107բ [Զրոյց] – Բժշկապետն Պուղրատ գնաց քամանչայ քշտել...
դ.
108ա Բնական իմաստասիրաց արարեալ քննութիւն
և հանճարումն վասն տղայոց ծննդեան, որ լինի թէ կտրիճ և աղջիկ, և յաւուրն շաբաթուն թէ
ի՞նչ մեկնէ և ինչպէ՞ս լինի – Եթէ զշաբաթ օր՝
տղայ և էգ լինի...
ե.
108բ [Հայրեններ] – Մտիկ սարերուն արայ...։ Թէ բարձր ես՝ նա ցած եղիր...։
Աստուած զայս տունս շէն պահէ...
զ.
109ա [Յաղագս անուան Հալապ քաղաքի] – Ի [Ս]ամուէլի զՀալապա անունն Արամ Սօպա էր գրած...
(3 տող)։
է.
109բ–10ա [Աղիւսակ գուշակութեանց] – (Ըստ կենդանակերպից, գունոց, համոց, տեղեաց, սեռից,
քաղաքաց, աստեղաց, գանձուց և այլոց)։
ը.
110բ–1ա Յառաջն յիշենք զտասն և վեց կերպն,
թէ ի մարդաց վերա որպէս իշխանութիւն ունի –Յառաջն
լահիանն է, որ գուշակէ ի վերայ մարդկանց... (Բացատրութիւն §
է-ի)։
թ.
111բ–2բ [Վասն գիտելոյ զասլն ըռամին] – Եթէ կամիցիս գիտել զասլն ըռամին...
ժ.
112բ–6ա Վասն գիտութեան տարուն, որ Խթայու
իմաստասէրքն շինէր ի վերայ ԲԺ-ան կենդա[նա]կերպի և անասնոց, և հումքն են գրեր ամէն
մէկի ի կատարած աշխարհի, չխափանիլ և յըղորդ կու գայ – Խթայու իմաստասէրքն են սահմաներ... Կատարեցաւ... պրճերուն հօքմն։
ժա.
116ա–8ա Այս է աւուրք լուսնին՝ յառաջի օրէն
մինչև երեսունն – Այս օրերս ընդրած է իմաստասիրաց վասն ամենայն գործոց...
ժբ.
118բ–9ա [Աղիւսակ գուշակութեանց՝ ըստ
128 մասանց մարդկային մարմնոյ]։
ժգ.
119բ–20բ [Խ]աւսք ամենայն իմաստասիրաց և
ամենայն վարդապետաց, որ արտաքին են. վասն գարնան եղանակին, որ է Նաւրօզն, թէ յորում
աւուր մտանէ, և այն տարին բոլոր ինչ նշանակէ, որ զինքն փորձել են Կ տարի և ապա են գրել
ստուգիւ – Թէ շաբաթ Նավռօզն շաբաթ լինի, գուշակէ...
արուեստաւորաց վաղթն աղեկ լինի։
ժդ.
121բ–2ա [Հատուած տաղի։ Ծայրակապ՝ «Ա–Ղ»]
– Անձինք ասեմ հագներգական, /Ստորադաստ առնէ
զանազան...
ՅԻՇԱՏԱԿԱՐԱՆ
ԳՐՉՈՒԹԵԱՆ ԺԱՄԱՆԱԿԻ
73ա
Այլ և զգծող սակաւ բանի,
Իսահակիս՝
Սուրբ Պարսամի,
ի Թոխաթի մեծ քաղաքի,
Ի յաւարտել սա գրեցաւ։
Փա՜ռք... Գրեցաւ ձեռամբ անարժան Սահակ իրիցու, ի թվին Հայոց ՌՁԱ (1632), Մարտի ամսուն ԻԵ աւարտեցաւ։ Բայց աղաչեմ,
հոգևոր հայրք իմ և եղբարք, յոր կարդայք՝
յիշեալք լինիք դուք ի Տեառնէ, և զիս յիշեցէք։
103բ Գրեցաւ գիրս ձեռամբ անարժան Սահակ իրիցուս, ի թվին Հայոց ՌՁԲ (1633) աւարտեցաւ, բայց աղաչեմ, հոգևոր հայրք իմ և եղբարք, յոր կարդայք ու յիշէք, դու[ք]
ի Տեառնէ յիշեալք լինիք. ամէն։
Կնքադրոշմ՝
1ա, 96բ Գիրքս Սուրբ Էջմիածնա է։
Գրչափորձ՝
Պահպանակ Բբ. Մնացական...։ 123բ Մանուկ պարկէ (հաւանաբար՝ «Մանուկ պառկէ
ծառի տակ» ժողովրդական երգի սկիզբը)։
2
ՊԵՏՐՈՍ ԱՂԱՄԱԼԵԱՆ-ԲԵՐԴՈՒՄԵԱՆ
ԱՂԲԻՒՐ ԲԱՑԵԱԼ
Էջմիածի՞ն ՌՄԺԶ-ՌՄԺԷ-1767-1768
ԳՐԻՉ՝
Ղունկիանոս։ ՍՏԱՑՈՂ՝ Երեմիա եպս. Օշականցի, ի վայելումն՝ Զաքարիա տրց. Օշականցւոյ։
ԹԵՐԹ՝
132. չգրուած՝ 1բ, 2ա–10բ, 11բ, 92ա–132բ։ ՊՐԱԿ՝ 1x10+Ա–Էx12+3x13 (Բ 12)։ ՆԻՒԹ՝ թուղթ, մահիկանշան և «GAVIAC» լուսադրոշմներով։
ՄԵԾՈՒԹԻՒՆ՝ 20,7x15,2։ ԳՐՈՒԹԻՒՆ՝ միասիւն։ Գիր՝ նօտրգիր (նմուշ՝ 18ա)։ ՏՈՂ՝ 22։ ԿԱԶՄ՝
դրոշմազարդ շագանակագոյն կաշի, միջուկը՝ տախտակ, աստառը՝ թուղթ, մասն առաջին և վերջին
պրակների։
ՎԻՃԱԿ՝
բաւարար։ Գրադաշտը թանաքից թեթևակի գունափոխուած։
ԲՈՎԱՆԴԱԿՈՒԹԻՒՆ
12ա–90բ [«Գիրք, որ կոչի Աղբիւր բացեալ, արարեալ
և շարադրեալ տեառն Պետրոսի վարդապետի Նախիջևանցւոյ Աղամալեան». №
34, 3ա]
–12ա–5բ Բան առ բարեմիտ ընթերցօղս յաղագս առաջիկայ
առակացս – Կանխաբարբառ և հոգեշարժ աւետարանիչն
Մատթէոս... ծառայ պատրաստական Նախիջևանցի Պետրոս Աղամալեան։
––16աբ Որդորակ առ առակաւոր բանսն Քրիստոսի
(ծայրակապ՝ «Պետրոսի վարդապիտի») – Պարտ է մարդոյ
գիտել զիմաստ և ըզհանճար, /Որով յանճար պահու՝ ինքեան գըտցէ ըզճար...
ա.
17ա–9բ Յաղագս հաշտութեան. Գլուխ առաջաին
– [Տէր]ն մեր Յիսուս Քրիստոս, միջնորդն հաշտութեան...
բ.
19բ–21բ Յաղագս տեսակաւորեալ հաւատոյ. Գլուխ
երկրորդ – Փրկիչն աշխարհի Յիսուս՝ մեղրածորան
բերանովն...
գ.
21բ–3ա Գլուխ Գ. Թէ որքան չար է խոստովանութիւնն
– Երկնային իմաստութիւնն Քրիստոս...
դ.
23ա–6ա Գլուխ Դ. Առ առակ սերմնացանին – Երկնային մշակն յետ որոյ ստացաւ զբանական ագարակս...
ե.
26ա–8բ Գլուխ Ե. Յաղագս սկզբան և կատարածի
մարդոյս – Եզական վարդապետն տիեզերաց...
զ.
29աբ Յաղագս գործունէութեան, խոկման, արքայութեանն.
Գլուխ Զ – Առակաբան երկրորդն Սողոմոն...
է.
30ա–1ա Յաղագս աճողակւան զօրութեան Աւետարանին.
Գլուխ Է – Տէրն մեր զաճողական զօրութիւն Աւետարանին...
ը.
31ա–2բ Յաղագս մեծութեանց արքայութեան երկնից.
Գլուխ Ը – Սքանչելի խորհրդականն...
թ.
33ա–4բ Յաղագս գեղցկութեան արքայութեան
երկնից. Գլուխ Թ – Գեղեցիկն յորդիս մարդկան...
ժ.
34բ–5բ Յաղագս ամենագրաւ զօրութեան արքայութեանն
երկնից. Գլուխ Ժ – Տէրն մեր ցուցանել կամելով
մեզ...
ժա.
35բ–8բ թէ որքան հարկաւոր է թողուլն զյանցանս
եղբօրն. Գլուխ ԺԱ – Ոչ ոք կարէ զարքայութիւնն
ժառանգել...
ժբ.
38բ–42ա Թէ առաւել արժէ րօպէական գործն
սիրով, քան տարեկանն առանց սիրոյ. Գլուխ ԺԲ –
Տէրն մեր առ ի ցուցանել...
ժգ.
42աբ Թէ Աստուած յամենայն հասակաց խնդրէ
զպտուղ. Գլուխ ԺԳ – Եւ տեսեալ թզենի մի... Ասիցես,
թզենին գոլով...
ժդ. 42բ–4ա Թէ անհաւատարիմն կորուսանէ զայն, զոր
ունի. Գլուխ ԺԴ – Տէրն մեր զանհաւատարմութիւն
մշակաց այգւոյն...
ժե.
44ա–6բ Թէ որքան չար է յամառիլն ի կոչ երկնային
հարսանեացն. Գլուխ ԺԵ – Տէրն մեր զմեծ վնաս
և զանմտութիւն հրէից...
ժզ.
46բ–7ա Վասն միւսանգամ գալստեանն Տեառն
և վասն յարութեան մեռելոց. Գլուխ ԺԶ – Եւ առաքեսցէ
զհրեշտակս...
ժէ.
47ա–51ա Զգալստենէն Քրիստոսի. Գլուխ ԺԷ
– Յայնժամ նմանեսցի արքայութիւն երկնից... Այսինքն,
յորժամ հանդերձեալ լինիմ...
ժը.
51ա–5ա Աղէտ մարդկային անկման և կանգնումն
նորին. Գլուխ ԺԸ – Այր մի իջանէր յԵրուսաղէմէ...
Նկարագրապէս, Տէրն մեր զայս առակ ասաց...
ժթ.
55բ–8ա Թէ յարատև աղօթքն առնու, զոր խնդրէ.
Գլուխ ԺԹ – Եւ ասէ ցնոսա. Ո՞վ է ի ձէնջ, որոյ
իցէ բարեկամ... Ըստ խնդրոյ աշակերտացն...
ի.
58ա–60ա [«Յաղագս սաստիկ յարման ագահաց
յինչս, ]. Գլուխ Ի – Տէրն մեր տեսանելով զսաստիկ յարումն ագահաց յինչս...
իա.
60աբ [«Յաղագս շինելոյ հոգևոր աշտարակ»,
№ 6]. Գլուխ ԻԱ – Ո՞վ ոք ի ձէնջ, որ կամի շինել աշտարակ... Նկարագրապէս
յայտնի է բանն...
իբ.
60–1բ [«Վասն պատերազմական առակին ընդդէմ
սատանայի», №6]. Գլուխ ԻԲ – Կամ ո՞ր
թագաւոր երթեալ տայցէ պատերազմ... Նկարագրապէս յայտնի է բանն...
իգ.
61բ–2ա [«Վասն մոլորեալ ոչխարին», №
6]. Գլուխ ԻԳ – Ո՞վ ոք իցէ ի ձէնջ մարդ... Նկարագրապէս
դժուարին իմն է...
իդ.
62ա–3ա [«Վասն տասանց դրամին», №
6]. Գլուխ ԻԴ – Կամ ո՞վ իցէ կին, որոյ իցեն
դրամք Ժ... Նկարագրապէս արդարև ո՞վ իցէ...
իե.
63–70ա [Վասն անառակ որդւոյն», №
6]. Գլուխ ԻԵ – Առն միոջ էին Բ որդիք... Նկարագրապէս
յայտնի է բանն...
իզ.
70բ–3բ [«Վասն մեծատանց և տնտեսին», №
6]. Գլուխ ԻԶ – Այր մի էր մեծատուն... Այրն
մեծատուն է Աստուած...
իէ.
73բ–8ա Ի յըզգուշութիւն մեծատանց և ի սփոփումն
աղքատաց ասէ. Գլուխ ԻԷ – Այր ոմն էր մեծատուն...
Մեծատուն անկանի ի մեղադրութիւն...
իը.
78բ Զզօրութենէ յարատև աղօթից. Գլուխ ԻԸ
– Ասաց առակ մի նոցա առ այն... Երեք կերպիւ
մեկնի...
իթ.
78բ–80բ Գլուխ ԻԹ – Դատաւոր մի էր ի քաղաքի ուրումն... Դատաւորն ժամանակիս...
լ.
80բ–2ա Կերպ աղօթից աւանդէ աստ. Գլուխ Լ
– Արք Բ ելին ի տաճարն... Աստուստ յայտ է, թէ
ի հնումն...
լա.
82ա–4բ Զերկայնամտութենէն Աստուծոյ. Գլուխ
ԼԱ – Թզենի մի էր ուրումն անկեալ... Խորհրդապէս
այգին նշանակէ...
լբ.
85բ–90բ Զարքայութենէն Տեառն մերոյ. Գլուխ
ԼԲ – Այր ոմն ազնուական գնաց յաշխարհ հեռի...
Խորհրդապէս յայսմիկ առակի... Մահ առաջինն հովուեսցէ առ երկրորդն։ Աստ կատարումն եղև
Յիսուսի առակաց, /Շնորհիւ այնմիկ, որ զհամերց բերանս եբաց։
– 90բ Անկինաւոր առ առակսն – Աղբիւր բացեալ ի տան Դաւթի, /Բացեալ մաքրէ քաւիչ
որդի, /Ի տան քաւիչ չքնաղ գաւթի,/ Դաւթի որդի գաւթիս արդի։
Տե՛ս «Աղբիւր բացեալ, Էջմիածին,
1847։ Ձեռագրիս Ա և Բ գլուխները տպագրում զետեղած են ետ ու առաջ, ԻԳ և ԻԴ գլուխները
միացուած են ԻԳ գլխի տակ, իսկ ԻԸ և ԻԹ գլուխները՝ ԻԷ (՛նշուած՝ «Լ»)։ Ի տարբերութիւն
տպագրի, այստեղ կան 2-10 տողանոց չափածոյ հատուածներ՝ 21բ, 51ա, 55ա, 58ա, 60ա, 60բ,
61բ, 63ա, 70ա, 78բ, 80բ, 82ա, 84բ, 90բ։
ՅԻՇԱՏԱԿԱՐԱՆ
ԳՐՉՈՒԹԵԱՆ ԺԱՄԱՆԱԿԻ
1. 55ա (Ղունկիանոս գրչի) Յիշեսցէք
զՂունկիանոս նուաստս ի Քրիստոս, ո՜ բարի
ընթերցօղք։
78ա Յիշեցէք զՂունկիանոս բազմասխալ գրիչս ի Քրիստոս Աստուածն իմ, ո՜ բարի ընթերցօղք, որով և դուք յիշեցիք
ի նոյն։ 1216 (1767)։
2.
91ա (Երեմիա Օշականցւոյ, ինքնագի՞ր) Փա՜ռք...
Արդ, ես ամենանուաստ և անարժան ծառայ և սպասաւոր բանի Տեառն, Երեմիա անարդիւն եպիսկոպոս, որ եմ ի գաւառէս Այրարատեան,
ի յՕշական գեղջէ, որ յԱրագածոտն նահանգի,
և յետին միաբան և գրագիր աստուածաիջի Աթոռոյս Սրբոյ Էջմիածնի, յոլովիւք ըղձիւք ցանկացօղ եղեալ ի բազում ժամանակս
լիով մեկնութեան բոլորից առակաց սրբոյ Աւետարանին, բազմօք աղերսանօք հայցեցի ի գերիմաստ
և ի բանիբուն իմաստնոյն Պետրոս բարեարդիւն
եպիսկոպոսէն և աստուածաբանութեան վարդապետէն Նախիջևանցւոյ, որ էր միաբան քրիստոսակերտ մեծի Աթոռոյս Էջմիածնի, որպէս զի արասցէ զմեկնութիւնս հոգեկեցոյց և կենսատու
առակաւոր բանից փրկագործ Աւետարանի Տեառն մերոյ և Աստուծոյ՝ Յիսուսի Քրիստոսի, ի լցումն
բազմաժամանակեայ ըղձից իմոնց և իւ զովացումն պասքելոյ հոգւոյս։ Եւ նորա ոչ անլուր եղեալ
իմոց հայցուածոց... արար զգեղեցիկ մեկնութիւնս զայս ի յամենայն առակաւոր բանս սրբոյ
Աւետարանի Տեառն մերոյ՝ լուսաւոր և հոգեզուարճ բանիւք, դիւրին ոճիւ, քաղցր՝ առ ի յընթեռնուլ
և ախորժ՝ առ ի լսել, և ցանակալի յոյժ՝ առնուլ ի միտ, զորոյ տեսօղն յիրաւի և վայելօղն
զսորին քաղցրութիւն՝ անդր, քան զասացեալս գովութեանց մեծաց առնէ արժանի։ Զոր և յետ
յաւարտ և ի կատարումն հասուցանելոյն, շնորհեաց ինձ, ամենանուաստ Երեմիա յոգնամեղ եպիսկոպոսիս, հաւատով և սիրով խնդրողիս
և փափագողիս սոյնոյ աստուածային յորդառատ և զովացուցիչ աղբեր։ Եւ ես, ի նոյնոյ հեղինակէն,
երկրորդաբար// (91բ) գրեցուցի զսա արդար վաստակօք իմովք այլոյ ումեմն եղբօր, վասնզի
ես չունէի ժամ գրելոյ՝ վասն նօտարական և ծաղկարարական գործոյս իմոյ ծանրութեան և մշտաշխատութեան,
որպէս զի որքան կենդանիս եմ՝ վայելիցեմ զսա և յետ մահուան իմոյ լիցի անջնջելի յիշատակ
հոգւոյ իմոյ և ի վայելս տիրացու Զաքարիայ եղբօրորդւոյն
իմոյ։ Իսկ հեղինակի սորին և պարգևողին ինձ ըստ իմոց փափագանաց այսր մեծագունի և աստուածայնոյ
և հոգևոր պարգևի, ես աստէն ոչ ունիմ հատուցանել զփոխարէն ըստ արժանւոյն, այլ մեծապաղատ
հայցմամբ խնդրեմ յամենատեառնէն և ի մարդասիրէն Աստուծոյ, որ առատն է պարգևօք բարերարութեան,
զի տացէ նմա զվարձս բարիս և զպարգևս երկնայինս և առատս՝ ըստ բարեարդիւն և հոգեշահ վաստակոց
իւրոց և արժանացուսցէ անպատում ուրախութեան անճաշելի փառաց և երանական ցնծութեան անանց
կենացն, և արասցէ դասակից երջանիկ դասուն արդարոց և հաղորդ՝ նոցին պսակաց, և համարեսցէ
ի թիւ ճշմարիտ վարդապետացն։ Յիշեսջիք և դուք ի մաքրափայլ աղօթս ձեր, ո՜վ աստուածասէր
հարք և եղբարք իմ, որք հանդիպիցիք հոգևոր գանձուս այսորիկ աստուածային և ընթեռնուցուք
և կամ օրինակիցէք, նախապէս զհեղինակն սորին՝ զՊետրոս իմաստնափայլ և աստուածաբան վարդապետն և ապա զիս, զնուաստ ոգիս, զԵրեմիա, երախտաւորօք, հոգևորօք և մարմնաւորօք, և դուք
յիշեալ լիջիք յամենառատ ողորմութիւնս և ի գթութիւնս մարդասիրին Քրիստոսի՝ ի միւսանգամ
գալստեանն իւրում. ամէն։
Արդ գրեցաւ աստուածային բուրաստանս
ի թուականիս մերում ՌՄԺԷ (1768), ի վեցերորդում ամի հայրապետութեան վեհափառ տեառն մերոյ
Սիմէօն սրբազան կաթուղիկոսին, յորմէ ընկալեալ եմ զերիս
հոգևոր շնորհս, այսինքն՝ զքահանայութիւն, զվարդապետութիւն և զեպիսկոպոսութիւն. որում
Տէր տացէ կեանս երկարս և խաղա[ղա]կանս՝ ի պարծանս մեր և ի պարծանս հայկազեանս սեռի.
ամէն։
«և ի վայելս տիրացու Զաքարիայ եղբօրորդւոյն իմոյ» տողը գրուած է
այլ թղթի վրայ և փակցուած ձեռագրին։
ՅԻՇԱՏԱԿԱՐԱՆ
ՅԵՏԱԳԱՅԻ
1.
11ա Զաքարիա վարդապետ յՕշականցի՝ ետու զայս
գիրքս յիշատակ սարկաւագ տիրացու Աստուածատուրին, 1260 (1811) և ի Նոյեմբերի 15։
2.
1ա (Ժթ դ., շղագիր) Այս գիրքս ով ոք ինձ բաշխեսցէ,
ողորմածն Աստուած նմա իւր տեսութեանն արժանացուսցէ։
Կնքադրոշմ՝ 11ա Քրիստոսի ծառայ Զաքարիա վարդապետ. 1811։
3
ՊԵՏՐՈՍ ԱՂԱՄԱԼԵԱՆ-ԲԵՐԴՈՒՄԵԱՆ
ԱՂԲԻՒՐ ԲԱՑԵԱԼ
ԺԸ-XVIII